Parcurgând drumul spre patima, moartea și învierea Domnului, prin post și rugăciune, azi, 25 martie suntem întâmpinați de sărbătoarea Bunei Vestiri.
Ierarhic vorbind, după icoanele lui Hristos și a celor care reprezintă acțiunile din viața Lui, cele mai importante sunt icoanele Maicii Domnului, care sunt permanent o evocare a Întrupării Fiului lui Dumnezeu.
Buna Vestire sau Ziua Salutării, este una dintre sărbătorile cu dată fixă, închinată Maicii Domnului, alături de „Nașterea Maicii Domnului”, „Intrarea în Templu a Maicii Domnului” și „Adormirea Maicii Domnului”.
Sărbătoarea Bunei Vestiri este celebrată în fiecare an la data de 25 Martie, când amintim ziua în care Sfânta Fecioară Maria primește vestea că-L va naște pe Mesia, de la Sfântul Arhanghel Gavriil. Tot atunci, în pântecele Fecioarei, S-a zămislit puncul Isus, prin puterea Sfântului Spirit; de aceea a fost stabilită data de 25 martie, pentru ca peste 9 luni, pe 25 Decembrie, să prăznuim Nașterea Domnului. Aici și acum se împlinește cea mai mare taină a lumii, care depășește limitele minții și rațiunii umane, Întruparea Fiului lui Dumnezeu în Sfânta Fecioară Maria.
Față de părinții care nasc ființe muritoare, Fecioara primește să nască pe Domnul Vieții, Cel care va da viață tuturor și va zdrobii legăturile morții. Sărbătoarea Bunei Vestiri, este rânduită în apropierea echinocțiului de primăvară, când soarele trece de Ecuator și începe mișcarea de revoluție avansând spre emisfera nordică, pe care treptat o va lumina. Oare aceasta nu anunță venirea unei mari bucurii, și anume Hristos - Soarele Dreptății?
Iconografia Bunei Vestiri este una dintre cele mai vechi iconografii cunoscute. Prima reprezentare a Bunei Vestiri se află în Catacomba Priscillei din Roma, pe care arheologii o datează în secolul al II-lea.
Ca şi istoria evanghelică şi slujba religioasă a sărbătorii, icoana Bunei Vestiri este pătrunsă de adâncă bucurie lăuntrică. Este bucuria împlinirii promisiunii Vechiului Testament, prin întruparea Mântuitorului lumii. Această bucurie este revărsată în culori, în redarea festivă a detaliilor şi în atitudinea Arhanghelului Gavriil. În majoritatea icoanelor, el este zugrăvit în mișcare; tocmai a coborât din cer, iar înfăţişarea lui este înfăţişarea unei slugi pline de râvnă, credincioase în împlinirea misiunii pe care i-a încredinţat-o Stăpânul său. În mâna stângă ţine un toiag sau un crin, simbol al mesagerului. Mâna dreaptă, cu o mişcare puternică, se întinde către Fecioara Maria. Îi comunică vestea plină de bucurie de la Stăpânul lui.
Maica Domnului apare fie aşezată pe un tron, evidenţiind superioritatea ei asupra îngerului, fie stând în picioare în fața tronului. De obicei, ţine în mână un fus, sau un sul. Aceste detalii sunt împrumutate din Tradiţie, și sunt menţionate în unele scrieri apocrife.
În fundal sunt clădiri a căror formă elegantă sporește frumusețea compoziției. Deasupra lor, la mijlocul icoanei sau în apropiere, se află o reprezentare a bolții cerești sub formă de semicerc, de unde izvorăște o rază de lumină. Lumina simbolizează harul Prea Sfantului Spirit și se opreste la aureola Sfintei Fecioare.
Buna Vestire este pictată în bisericile orientale pe iconostas, în registrul praznicelor împărătești, fiindcă este, de fapt, icoana zămislirii de la Spiritul Sfânt a Fiului lui Dumnezeu în pântecele Preacuratei Fecioare. Scena apare pe ușile împărătești prin care ni se aduce la sfintele slujbe, în forma cea mai deplină vestea cea bună a mântuirii noastre.
Să ne ajute Bunul Dumnezeu ca și noi să o cinstim pe Maica Domnului așa cum a făcut-o Arhanghelul Gavriil, să învățăm de la Maica Domnului smerenia și să avem nădejdea că Dumnezeu lucrează totdeauna spre binele nostru, chiar dacă nu înțelegem taina marilor bucurii sau taina marilor încercari prin care trecem. Vă dorim să aveți în continuare, un post sfânt plin de haruri și binecuvântări cerești!
Patrik Florentin NAGY