Home / Stiri

ŞTIRI

Denia „Prohodul Domnului”

În centrul acestei zile, Sfânta și Marea Vineri, stă slujba Prohodul Domnului, care se cântă în toate bisericile de rit bizantin. Astfel, și în catedrala greco-catolică „Sf. Nicolae” din Oradea, PS Virgil Bercea împreună cu un sobor de preoți și diaconi, cu seminariștii Seminarului Teologic Sfinții Trei Ierarhi: Vasile, Grigore și Ioan și cu credincioșii prezenți, au cântat Prohodul Domnului în fața mormântului lui Hristos.

Denia Prohodului a fost compusă de Sfântul Teodor Studitul (759-826). Este formată dintr-o serie de cântări sau imne, împărțite în trei stări, inegale ca număr de strofe. Aceste cântări exprimă durerea, tânguirea și compasiunea pentru răstignirea și moartea Mântuitorului. Totuși, nu este o tânguire sentimentală, ci este una spirituală, pentru că Cel care se află în mormânt cu trupul și în iad cu sufletul nu este un om simplu, ci Dumnezeu devenit Om pentru ridicarea din iad și din moarte a neamului omenesc. De asemenea, Denia Prohodului Domnului, care este de fapt slujba Utreniei Sâmbetei celei Mari, este cea mai frumoasă creaţie liturgică bisericească sau „geniul creaţiei liturgice bizantine”, spun marii liturgiști. Când cântăm Prohodul Domnului, nu ştim exact dacă plângem sau dacă ne bucurăm. Acesta este sentimentul dominant când participi la această slujbă. Se pare că toţi oamenii care cântă se bucură la acest prohod şi e normal să fie aşa pentru că totul este proiectat în perspectiva Învierii. Prohodul, deşi este o cântare foarte populară cunoscută de toată lumea, este, totodată, una dintre cântările reprezentative pentru cultul bizantin, deoarece în textul ei se găsesc aproape toate învăţăturile dogmatice ale Bisericii.

Tot în cadrul Deniei Prohodului, episcopul, preoţii şi credincioşii au purtat în procesiune Sfântul Epitaf în jurul bisericii, iar la sfârșitul procesiunii fiecare credincios a intrat în biserică pe sub Sfântul Epitaf, actualizând evenimentul înmormântării Domnului nostru Isus Hristos, după care este dus în Altar, fiind aşezat pe Sfânta Masă, unde va rămâne în toată perioada pascală până în ajunul sărbătorii Înălţării Domnului când va fi aşezat, din nou, la locul său în biserică.

În cuvântul său de la finalul oficiului, PS Virgil a spus că intrarea pe sub Epitaf înseamnă și intrarea fiecăruia dintre noi în adâncul propriei conștiințe, acolo unde fiecare dintre noi se aseamănă fie cu Iuda care L-a trădat pe Isus, fie cu tâlharul cel de-a dreapta care îl recunoaște ca Fiu al lui Dumnezeu. Din când în când, fiecare trebuie să reconsiderăm poziția noastră față de El și să ne situăm fie de o parte, fie de alta... depinde numai de noi.

 

Cristian HODUȚ

ANUL II

Galerie media (20)

2017-04-14