Home / Stiri

ŞTIRI

Sfânta și Marea Vineri: Patimile și Prohodul Domnului

Sinaxarul ne spune că în această sfântă zi se prăznuiesc Sfintele şi mântuitoarele şi înfricoşătoarele Patimi ale Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Isus Cristos, mai ales crucea și moartea. În acelaşi timp şi nu întâmplător, se mai face și pomenirea tâlharului recunoscător care a fost răstignit alături de Isus. Este de asemenea scoasă în evidenţă singurătatea Fiului lui Dumnezeu în faţa cruntei reacţii a oamenilor la cele ce se întâmplă cu El.

În această zi, Isus a suferit pe nedrept şi Şi-a înclinat capul atunci când Şi-a dat sufletul în mâna Tatălui, acest fapt fiind acceptarea în totalitate a misiunii Sale, precum şi a preţului plătit pentru aceasta.

În Vinerea Mare, Isus a suferit, a acceptat iubind şi iertând, batjocorit, hulit, judecat fiind după legi omeneşti, pironit pe cruce şi răstignit ca ultimul dintre nelegiuiţi, dar biruind moartea, cu moarte pe moarte călcând şi nouă dăruindu-ne viaţa cea veşnică.

Astăzi, 6 aprilie 2018, la Catedrala Greco-Catolică din Oradea, Preasfinţia Sa Virgil Bercea a oficiat, împreună cu un sobor de preoţi, diaconi şi popor, Ora a IX-a şi Vecernia Mare, dimineaţa, iar seara a fost oficiat Prohodul Domnului.

Din nou, ca pe întreg parcursul ultimelor zile din Postul Mare, până la Învierea Domnului, răspunsurile au fost asigurate de seminariştii Seminarului Greco-Catolic din Oradea, corul fiind condus de Maestrul Radu Mureşan.

De dimineaţă, în cadrul slujbei, de pe crucea adusă joi seara spre aducere aminte şi spre venerare, este luat trupul Mântuitorului și este așezat pe masa Sfântului Altar. PS Virgil a pregătit Sfântul Epitaf, l-a purtat împreună în procesiune, în biserică, iar apoi l-a aşezat pe masa pregătită în faţa iconostasului. Epitaful reprezintă, în această zi, trupul Mântuitorului şi rămâne spre închinare în mijlocul bisericii până în ziua de sâmbătă.

Vineri seara se anticipă Utrenia Sâmbetei Mari, „Prohodul Domnului”. Este slujba de înmormântare a Mântuitorului. Versurile Prohodului au fost compuse de Sfântul Ioan Damaschinul. În această zi nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie, deoarece nu se pot aduce două jertfe în aceeaşi zi, iar viaţa lui Isus a fost Jertfa Supremă. Slujba Prohodului cuprinde cântarea Prohodului Domnului, cu trei „stări”, cu 73 de strofe în prima, 60 în a doua şi 43 în ultima. Pe parcursul slujbei, Epitaful este scos în procesiune în jurul bisericii, care simbolizează înmormântarea Domnului. La sfârşit, tot poporul intră în biserică trecând pe sub Epitaf.

Tot credinciosul rămâne în aşteptarea Învierii Domnului, îndurerat, parcă părăsit, abandonat de Dumnezeu, dar cu credinţă şi în rugăciune, după cum îndemna Preasfinţitul Virgil: „Ridicați ochii voștri …” acum la Înviere și înțelegeți că Domnul ne cheamă și ne trimite, pe fiecare conform sfintei Sale voințe şi meditând la cuvintele Scripturii: Dacă suferim împreună cu Isus, vom şi domni împreună cu El (Rom 8,17); dacă am murit împreună cu El, vom şi trăi împreună cu El, iar dacă răbdăm împreună cu El, vom şi împărăţi împreună cu El (2 Tim 2,11).

Viorel BĂDICEANU

Galerie media (45)

2018-04-06